X
تبلیغات
TAMAND - نقش تکلیف دانش آموزان در یادگیری درس ریاضی
...از هر دری سخنی

نقش خانواده در نظارت بر تکالیف دانش آموزان

 

 والدین گرامی :

-   به تکالیف مدرسه بعنوان فرصتی برای فرزندتان نگاه کنید که وی میتواند از طریق انجام آنها مهارتهایی را بیاموزد که برای تبدیل شدن به فردی با انگیزه و بالغ و مستقل و موفق لازم است  پس این فرصت را از او نگیرید .

-                 تکالیف به فرزندتان مسئولیت پذیری و وقت شناسی و احساس مفید بودن را آموزش می دهد

-                 انجام تکالیف مدرسه بعنوان مکمل بسیار خوبی برای افزایش یادگیری و تکرار مطالب درسی است

-                 اهمیت انجام درست و بموقع تکالیف بخصوص در درس ریاضی بسیار بالاست بطوری شاید بیش از 50% یادگیری از طریق حل تمرین  توسط خود دانش آموز امکان پذیر است .

تکلیف باید بموقع انجام شود .

-                 انجام تکلیف زمانی بهترین اثرش را می گذارد که در بهترین زمان انجام شود و بهترین زمان آن وقتی است که همان روزی که درس گفته شده انجام شود

-                 چون وقت بیشتر دانش آموزان شلوغ است لذا بهتر است برای استفاده بهتر از وقت و رسیدن به همه علاقه مندیها برای وی برنامه مشخصی را طراحی کنید که لازم است در طراحی این برنامه به نکات زیر عنایت  داشته باشید

1-               در طراحی برنامه حتما از خود دانش آموز کمک بگیرید تا علاوه بر دادن مسئولیت به وی  او را در انجام برنامه خودش متعهد نمایید

2-               در طراحی برنامه حتما علائق و تفریحات او را دخیل کنید تا هم تفریح باشد هم تکلیف

3-               زمان مناسب برای تفریح و تکلیف را در نظر بگیرید تا هیچکدام برای دیگری مضر نباشد بلکه مفید باشد و تفریحات به اندازه و در خدمت انجام تکلیف باشد .

4-                بعد از تنظیم برنامه که با دخالت دانش آموز انجام می شود با او قراردادی ببندید که هرگز از آن برنامه تخطی نکند و به آن پایبند باشد

5-               برنامه را در قالب زیبا و در محل مناسبی نصب کنید که خود نیز برآن نظارت داشته باشید .

6-               اگر می خواهید فرزندتان به این برنامه معتقد باشد خودتان نیز به آن پایبند باشید

باینوسیله شما به فرزند خود مسئولیت شناسی و نظم و ..بسیاری از ارزشهای اجتماعی را آموزش می دهید .

تکلیف باید توسط خود دانش آموز انجام شود

-                 معمولا تکالیف طوری انتخاب می شود که دانش آموز را برای حل آن به تفکر وادار کند پس اگر با کوچکترین مشکلی شما به یاری او بیایید نه تنها به او کمک نکرده اید بلکه قدرت اعتمادبه نفس را از او گرفته اید و اورا وابسته بار آورده اید و خود باوری را در او کم کرده اید .....پس با این دلسوزی هرگز به او کمک نکرده اید .هر گاه فرزندتان به مشکلی برخورد و برای حل  آن به شما مراجعه کرد بهترین کار اینست که به او بفهمانید که می تواند با دقت و تلاش بیشتری خود موفق به حل مساله شود سعی کنید به او اعتماد بنفس بدهید و تشویقش کنید به اینکه با شناختی که از او دارید توان حل آن تکالیف را دارد . در صورت نیاز بهترین کمک توضیح و راهنمایی اوست نه حل مساله

-                 بعضی از اولیا تصور می کنند بدلیل تفاوت روشهای آموزش دیگر قادر به کمک به فرزندشان نیستند ! حال من سوال می کنم که آیا تشویق کردن و اعتماد به نفس دادن به فرزند و نظارت بر شیوه کار وی و هماهنگی با مدرسه و .... شیوه جدیدی است ؟ پس نظارت و حمایت خود را از فرزندتان نگیرید .

 اهمیت تشویق

تلاشهای فرزندتان را هرچند اندک  ببینید و او را بروشهای متنوع تحسین کنید و همیشه پیگیر کار آو باشید . هرگز فرزندتان را بخصوص در برابر دیگران و همسالان وی سرزنش نکنید . بدنبال نمره 20 نباشید بلکه بدنبال افزایش تواناییهای او باشید و بیش از حد از او انتظار نداشته باشید . انتظار بالاو اعمال فشار بیجا باعث اضطراب و مشکلات عصبی می شود .توانایی فرزندتان را در هر زمینه ای دارد ببینید و از آن موقعیت برای تشویق او به درس موردنظر استفاده کنید . سعی کنید اگر فرزندتان از درس ریاضی ترس دارد با راهنمایی مناسب و یا مشورت با دبیر مربوطه زمینه این ترس را از بین ببرید چرا که ترس خود عامل مهمی در گریز از فراگیری و عدم اعتمادبنفس است . اگر امروز کمی وقت بیشتری برای فرزندتان بگذارید مطمئن باشید فردا از بسیاری هزینه های مادی و تربیتی و دقدقه های  دیگر آسوده خواهید بود ( وقت را از دست ندهید )

.و در پایان اعتقاد دارم :

 که یادگیری ریاضی (وحتی دروس دیگر ) مثل صعود از کوه است که  معلم روشهای درست را می آموزد و این خود دانش آموز است که باید حرکت کند .اگر با کوچکترین شیب کوه از حرکت بایستد هرگز به قله نخواهد رسید باید خود را باور کند و با اعتماد بنفس حرکت کند و بداند که در این کار زمان خیلی مهم نیست بلکه تلاش مهمتر است . حال اگر شما او را روی دوش خود به نوک قله هم ببرید این صعود برای او هیچ ارزشی برای او نخواهد داشت

 

منتظر تعامل بیشتر و دریافت نظرات و پیشنهادات شما هستم .          با تشکر و به امید موفقیت ( محمدرضا خزاعی- دبیر ریاضی)

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 28 آذر1386ساعت 19:46  توسط khazai | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
درباره وبلاگ
سلام . خوش آمدید این وبلاگ توسط م. خزاعی و به منظور کار در زمینه ریاضیات دوره راهنمایی و سایر مطالب مورد توجه نویسنده ایجاد شده است . اما نام این وبلاگ بر گرفته از روستای تاریخی و کهن بنام طامند می باشد که زادگاه من است. لحظات خوشی را برای شما ارزو می کنم . (لطفا نظراتتان را درج کنید)

پیوندهای روزانه
گروه کوهنوردی آریا بیرجند
یاداشتهای یه معلم ریاضی
برنا it "مسابقه وبلاگ نویسی"
ریاضیات راهنمایی و ....
ریاضی .کامپیوتر.سرگرمی و....
شبه آموزش سیما
شبکه رشد
دریافت ساعت نقاط مختلف دنیا
انجمن ریاضی ایران
یک وبلاگ ریاضی راهنمایی
گروه ریاضی راهنمایی بیرجند
پخش زنده حرم امامان
دانلود یک دیکشنری خوب
مهارت یادگیری
بازی حافظه
جادوی ریاضی
کتابهای درسی دوره راهنمایی
بازی اعداد صحیح
مدرسه اینترنتی تبیان
بازی کسرها
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
فروردین 1393
بهمن 1392
اسفند 1391
اردیبهشت 1390
آذر 1389
فروردین 1389
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1386
آذر 1386
پیوندها
کتاب انفجار ریاضیات
مدرسه
سخنانی از مردان سیاسی کشور
دکتر علی شریعتی
دکتر سروش
بانک وبلاگهای آموزشی
شهید مطهری
سهراب سپهری
کتاب بیرجند نگین کویر
کتابخانه الکترونیکی 1
کتابخانه الکترونیکی 2
جستجوگر کتاب فارسی
کوه و کوهنودی
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

طراح قالب
دیجیتال کیوان

----------- ------
....


 
------------